DATO: 31.08.2014 / KLOKKESLETT: 23:47

▬KOMMENTARER▬

Italia, Italia.. hvor skal jeg begynne? 3.turen på 8 måneder. Det er en lange historier bak alle 3. Jeg skrev for et par uker siden om Irland-turen, hvor alt var planlagt i måneder i forveien. Italia-turen var ikke. Det var et resultat av en blanding mellom svakhet og rastløshet. Plutselig satt jeg i all hemmelighet med billetter. Det var også alt jeg hadde. Deretter fulgte et par ukers puslespill med overnattingssteder. Jeg vridde hjernen og satset på hostell. På dette tidspunktet burde jeg forberedt meg til Irland-turen, men hodet var fylt opp av alt jeg måtte finne ut av til Italia. Ingenting var særlig planlagt.. i det hele tatt, før en uke før. Og da oppdaget jeg at jeg hadde booka hostell for en uke lenger enn jeg skulle være i landet. Det var lett å ordne heldigvis, men jeg fikk jo følelsen av at jeg holdt på med noe jeg ikke hadde helt 100% kontroll på.

1. Milano - på innsiden: Prada, Gucci, Armani+. 2. Verona. 3. Trento. 4. Venezia. 5. Hostelklesvask på gang i Verona. 6. Milano duomo

Jeg dro alene. På egenhånd hele veien. Ruta ble fly til Milano, være der 2 netter, så tog til Verona, 4 netter, tog til Trento, 6 netter, tilbake til Verona for 1 natt og så sette kursen til Venezia for å være der til flyet gikk dagen etter. Av disse byene var det bare Milano jeg ikke hadde vært i før. Det var en trygghet å vite at jeg dro i områder jeg tross alt kjente litt til fra før. Alle stedene hadde sitt å by på. Milano arkitektur og butikker, Verona sjarm og gatene, Trento fjellandskapet og hverdagslivet og Venezia.. vel. Det sier seg jo selv. Byene jeg foretrekker mest er Trento og Verona. Milano var, av det jeg så, store veier og veikryss (og turistkatedralen og butikker da). Venezia er spesielt, men litt kjedelig alene (spesielt når du bare skal til flyplassen noen timer senere). Møtet med hostellene var egentlig bare positivt. Jeg trivdes på alle og sov som en baby. Det var en lettelse å finne alle de tre hostellene så lett som jeg gjorde. Hostell-livet bydde også på kontakt med fremmede. Noe som også var utelukkende positivt. Så mange rare mennesker på et sted, finurlige mennesker jeg bare kunne dikte opp historier rundt, og andre jeg ble mer kjent med. Ved siden av å ha friheten for meg selv, besteg jeg fjell, så fotball-vm, tok gondolaheis, spiste gelato, pizza, fant bortgjemte landsbyer og tok high-fives med fremmede fra hostellet.

1. Verona. 2. Gondolheis i Trento. 3. Venezia. 4. Dro på topptur med en fyr fra hostellet, og vi valgte ut "husene våre" i Trento. Så her bor faktisk jeg. (In my dreams, enn så lenge, inntil det blir lagt ut til salg.) Utsikt over hele Trento som hage! 5. Gelato i Trento. 6. Milano.

Italia kommer nok alltid til å være litt spesielt. Jeg har ikke sett på noen av turene som typiske "ferier" egentlig. Dette er første gang jeg bodde på hostell, de andre gangene har jeg bodd privat hos en person (derav grunnen til at jeg har vært samme sted 3 ganger). De turene har inneholdt så mye mer enn bare å bli karakterisert som "en ferie". Jeg har opplevd noen av mine største oppturer der, men også noen av mine største nedturer. Jeg har opplevd å føle meg trygg, men også veldig sårbar. Jeg har opplevd en enorm selvstendighet og frihet, men også en håpøs avhengighet og vansker med å gi slipp. Italia fikk meg til å føle meg lykkelig igjen, men har samtidig sett meg gråte mang en gang. Jeg har fått kjenne på glede, men også stor trishet og ensomhet. Italia har sett et bredere følelsesspekter hos meg enn det Norge har i løpet av mine 21 år. Og satt både dypere spor og sår enn Irland og andre steder. Det var rett og slett mye mer på alle måter.

Arrivederci Italia. Kommer nok snart krypende tilbake igjen, skal du se..

DATO: 26.08.2014 / KLOKKESLETT: 21:18

▬KOMMENTARER▬

Mitt siste år. Jeg har sett frem til dette året helt siden jeg begynte på høgskolen for 3 år siden. Egentlig så har jeg bacheloren i boks, den skrev vi ferdig i 3.klasse. (Og hey, jeg er faktisk offisielt nå "lærer med godkjenning!" i papirene!) Dette 4.året har vi bare et ekstra valgfag, slik at vi skal være kvalifiserte til å kunne undervise i 3 ulike fag. Fra før har jeg norsk og RLE. I år valgte jeg samfunnsfag. Og boy, jeg har visst ikke hatt samfunnsfag siden VG2. Og det var yrkesfaglig. Begreper som sosiologi og sosialantropologi var ikke veldig.. sentralt.

Samfunnsfag har et annet type språk enn jeg har vært vant til, og særlig i geografien merker jeg at nivået på pensumboka er lagt et par hakk høyere enn det min hjerne kan håndtere. Så i dag tok jeg et pedagogisk grep og lånte et par geografibøker for vgs, for å se om de er mer forståelige. Man må begynne på det nivået man er og ta det videre derfra. Vgs-bøkene har nok tydeligere forklaringer, og bruk av visuell fremstilling. Så i dag innså jeg at ambisjonen om å komme gjennom de viktige pensumbøkene ble justert til å lære seg faget så godt jeg kan. Det viktigste er jo å ha lært noe når jeg kommer til eksamen i desember. Med pensum vanskeligere enn mitt nivå lærer jeg ingenting. (#wizdomfromlærerstudenten, dere.)

Jeg forutser i forkant at dette blir et vanskelig år. Denne høsten, vinteren og mot våren. Mitt største mål er å gjøre en innsats med studiet og gjennomføre sisteåret. Jeg må i tillegg spare opp til neste år, da jeg er bestemt på å dra til utlandet. Med disse målene blir det ikke mye utenom. For å koble av på kveldene så prøver jeg å lære språk. Jeg har ikke sett frem til høsten. Har faktisk grua meg lenge. Jeg tror det blir en ensom, lang og mørk høst- og vintertid. Det har blitt det de siste tre årene. Nå har de jeg har omgått mest med flytta fra området også, så alt blir opp til meg selv. Men jeg skal klare dette, uansett hvor ille det blir så kan jeg i alle fall trøste meg med at "det er siste året".

Å lese og studere får tankene litt over på andre ting.

Og så prøver jeg å puste en gang i blant. I blant.

(Italiaturen kommer nok snart. Det er bare.. vanskelig å utforme et innlegg om den turen).

DATO: 17.08.2014 / KLOKKESLETT: 19:51

▬KOMMENTARER▬

Nå som det snart går over mot skolestart er det kjekt å sitte inne og oppsummere ferien som har vært. Jeg deler dermed litt av ferieopplevelsene mine her, og starter med Irland. Italia kommer litt senere. Dette har sin naturlige forklaring med at Irlandturen fant sted først., midt i juni. Det var en godt planlagt tur med 2 venner fra videregående. Vi valgte hostellopphold, og dette ble da mitt første møte med hostellverdenen. For en uten høye krav, og som liker ting billig, var dette ypperlig. Og møtet med hostellverdenen var positivt.

Hostellet lå veldig sentralt ved elva, med kort avstand til alle Dublins mest kjente attraksjoner. Helt ærlig visste jeg ikke så mye om Dublin før vi kom dit. Jeg ante ikke hva jeg forventa meg, hvordan det så ut der eller.. hva slags attraksjoner byen hadde. Heldigvis(?) var de to andre litt mer turist-turister med både kart, brosjyrer og guidebøker. Det ble dermed lagt planer på rekke og rad for hele uka. De fleste dagene tilbragte vi rundt i hovedstaden, bortsett fra et par dager hvor vi var på dagsutflukter. Her kommer et knippe små øyeblikk fra Irland, etterfulgt av en hjemmesnekra video på slutten av innlegget.

Guinness-fabrikken var et must å få med seg når man var i Dublin (1). Et opplevelsessenter, uansett om man er fan av ølet deres (eller øl i det hele tatt) eller ikke. Jeg tok til og med kurs i profesjonell Guinness-tapping, og fikk kursbevis! Noe annet som var ganske obligatorisk var Irlands mest kjente pub, "Temple Bar" (2). God stemning, irsk live-musikk, Bailey's og tequila, high-fives med fremmede og generelt en veldig bra kveld fylt med mye latter. En av dagsutfluktene gikk til middelalderbyen Kilkenny (1 og 2).

Vi besøkte også et historisk fengsel, Kilmainham Gaol, også brukt i diverse filmer (2). Dagsturene vi hoppet på gikk til historiske slagmarker og ritualsteder (3) og til irske daler (4). Det var herlig å komme seg litt ut av storbyen og kjenne på den grønne, irske lufta. I Dublin ble det mye vandring gatelangs, ofte på jakt etter gratis museum (jeg er ikke egentlig noe museumsmenneske, men gratis er gratis), og obligatorisk turistfotografering av dører (1).

DATO: 09.08.2014 / KLOKKESLETT: 20:49

▬KOMMENTARER▬

Ship'o Hoy. I sommer har jeg tenkt litt. Tenkt masse egentlig. Jeg har bestemt meg for å prøve å opprettholde bloggen i ett år til, altså til neste sommer. Det hadde vært kjekt å klare å få med det siste året av høgskolelivet, før jeg eventuelt legger "bloggkarrieren" på hylla. Da har jeg faktisk klart å blogge meg igjennom BÅDE videregående OG høgskoleårene. Katrinesmind fylte faktisk 6 år den 30.juli i år, forresten! Jeg feirer jo alltid bloggbursdag, men i år kom den visst litt senere. Hurra!  Måtte bloggen få et godt (siste?)år!

Et utdrag sommerøyeblikk: 1. Olavsfestival i Sarpsborg. 2. Sommerjobb som jordbærselger. Ikke verdens best betalte eller best organiserte jobb, men CV-en og sparekontoen skriker. 3. Månefestivalen, Gamlebyen Fredrikstad. 4. Obligatorisk "ufokusert finger foran potensielt motiv"-bilde. 5. Aker Brygge, Oslo. 6. Til pynt og oppmuntring: blomster i en liten (sprit)flaske.

Sommeren i år strukket seg gjennom det meste av følelsesregisteret. Fra oppturer til nedturer og omhverandre. I tillegg til små sommerøyeblikk her i Norge ble det to utenlandsturer. Irland og Italia. To meget forskjellige turer. Irland var en planlagt tur, allerede bestilt i mars, hvor alt var forutsigbart og enkelt å forklare i etterkant. Jeg reiste med 2 venner fra videregående og var der 7 dager. Fin tur, god avkobling og ingen store overraskelser. Italiaturen  derimot var et resultat av spontanitet og impulsivitet da jeg bestilte fly 1 måned før avreisen. Deretter starta puslespillet med å finne steder å sove, og hvor jeg skulle være de ulike dagene. 13 dager på egenhånd med innhold, opplevelser og erfaringer jeg ikke kunne forutse på forhånd. På godt og vondt. Det kommer nok mer om turene i senere innlegg.

Etter alt som har skjedd, særlig etter Italiatur, har jeg hatt behov for å puste, fordøye inntrykk og få tiden til å gå. Jeg har derfor brukt de siste par ukene på mye lesing. Har aldri lest så mye som jeg har gjort de siste ukene. Jeg har gått turer, lufta hodet, sett serier, filmer, rydda, tenkt på fremtiden, fremkalt bilder og satt sammen filmer. Smilt, grått, spist is. Alt for å få tid til å gå, alt for å distrahere hodet.

Historier kommer nok etterhvert. Med bilder og kanskje videosnutter om alt går som jeg håper.                  Hvordan er sommeren for deg?